Så du har bestämt dig för att gå ner i vikt – och du vill gå ner i vikt snabbt. Men hur ska det gå till? Det finns en hel djungel av metoder för viktnedgång att välja på och ibland måste man pröva sig fram för att hitta en som passar. Om du lider av övervikt eller fetma och har testat flera dieter men inte hittat rätt ska du inte ge upp. I grunden beror övervikt på att man får i sig fler kalorier än man förbrukar och för att få en viktminskning som står sig är det viktigt att du äter en balanserad och hälsosam kost på lång sikt och kombinerar den med träning. Men en effektiv diet kan ge dig precis den rivstart du behöver till ett hälsosammare liv! Här är tre av de vanligaste metoderna för viktminskning:


Lågkolhydratkost / LCHF

En lågkolhydratkost är precis vad det låter – en diet som begränsar intaget av kolhydrater men låter dig äta mer av allt annat. Det finns många olika varianter av lågkolhydratdieter men LCHF är en av de mest populära. Tanken med en LCHF-diet är att undvika att äta livsmedel med mycket kolhydrater och istället äta fritt av mat som innehåller mer fett och protein. Kött, fisk, ägg, korv, grädde, smör, olja, nötter och fiberrika grönsaker är typiska exempel på LCHF-mat. Däremot ska du undvika bröd, pasta, ris, potatis och sötsaker om du äter enligt en lågkolhydratkost. LCHF kanske låter som en restriktiv diet men det finns massvis med goda LCHF-recept på nätet att testa!

Det positiva med den här typen av diet är att det är ganska lätt att veta vad man ska äta och att man utesluter många näringsfattiga men kaloririka livsmedel med mycket socker och vitt mjöl. Det är också ganska lätt att gå ner i vikt snabbt med en lågkolhydratkost eftersom kroppen förlorar mycket vatten i början och sedan går över till att förbränna fett istället för kolhydrater, en process som kallas för ketos. Det negativa med LCHF är att det lätt blir för mycket mättat fett från kött och mejeriprodukter i kosten.

VLCD

VLCD står för very low calorie diet och innebär att du äter mellan 600-800 kalorier per dag för att skapa ett kaloriunderskott och precis som med LCHF försätta kroppen i ketos. När du äter enligt VLCD byter du ut dina vanliga måltider mot färdiga produkter, till exempel Allévo, som är särskilt sammansatta för att ge dig den näring du behöver men väldigt få kalorier. Att hålla sig till en VLCD-diet är enklare än det kanske låter, eftersom måltiderna redan är förberedda så att du inte behöver tänka på vad du ska äta. Och det behöver absolut inte bli tråkigt att äta för det – bland Allévos produkter kan du välja på såväl varma soppor som fräscha shakes och mättande gröt.

VLCD är framförallt en diet för dig som har ett BMI (Body Mass Index) på över 30 och vill ha hjälp med att gå ner i vikt snabbt.  Det är inte ovanligt att gå ner 20-25 kilo på två till fyra månader med VLCD.  För att bryta gamla mönster och få en snabb viktnedgång byter du ut alla måltider mot Allévos måltidsersättningar i upp till åtta veckor. När du nått din målvikt kan du fortsätta att byta ut en till två måltider om dagen med Allévo för att behålla vikten. Kombinera med träning och en hälsosam kost för att få en viktnedgång som håller i längden.

5:2-dieten

5:2 är en lågkaloridiet som går ut på att begränsa antalet kalorier kraftigt två dagar i veckan och äta som vanligt däremellan. Under fastedagarna ska du inte äta mer än 500 kalorier per dag om du är kvinna eller 600 kalorier om du är man. Ett bra tips för att underlätta vardagen med 5:2-dieten är att äta färdiga lågkalorimåltider från Allévo under fastedagarna. Fördelen med Allévo är att rätterna innehåller alla mineraler, vitaminer och andra näringsämnen som du behöver få i dig i en måltid, samtidigt som du själv slipper räkna ut hur mycket energi maten innehåller.

Förutom att 5:2-dieten har hjälpt många att gå ner i vikt, visar forskning på att den kan ha många hälsofördelar. Periodvis fasta kan bland annat ge lägre blodtryck, kolesterol och insulinnivåer, samt minska andelen skadliga fetter i blodet. Detta kan i sin tur minska risken för att utveckla hjärt- kärlsjukdomar.  Det finns också studier som tyder på att periodvis fasta kan minska risken för vissa typer av cancer, diabetes typ 2 och neurologiska sjukdomar som Parkinsons och Alzheimers.