Motion och hälsosam mat

Om du får i dig mer energi genom kosten än du gör åt, kan du lätt drabbas av övervikt och fetma. En lågkaloridiet som Allévo kan hjälpa dig att gå ner i vikt men tänk på att det är genom en hälsosam livsstil på lång sikt som du behåller målvikten! Träning, hälsosam mat och motivation är både viktiga grundpelare för bättre hälsa och en bra försäkring mot fetma och övervikt. Här får du tips på hur du tar kontroll över ditt energiintag genom att lägga om till en mer hälsosam kost och på ett enkelt sätt bränner fler kalorier i vardagen. 

Kostschema för viktminskning

Att äta rätt är inte bara en förutsättning för att gå ner i vikt men också vägen till bättre hälsa. En tumregel för en hälsosam kost är att utgå från grönsakerna när du planerar din måltid – det finns mängder av sätt att variera dem på förutom att koka dem, till exempel genom att woka, rosta, grilla och panera. Välj gärna färgstarka grönsaker, de har ofta ett högt näringsvärde, och ät inte mer än 500 gram rött kött och charkprodukter i veckan.1 Här är ett förslag på en hälsosam dagsmeny som du kan kombinera med lågkaloriprodukter från Allévo:

Frukost

  • 2 dl lättmjölk/naturell lättyoghurt, 0,5 dl basmüsli/fiberrika flingor + 1 frukt

eller: 

  • 1 Allévo VLCD Gröt/1 Allévo One Meal Bar 

Mellanmål      

  • 1 valfri Allévo, tex Allévo Healthy Snack Bar 

Lunch 

  • 2 små potatisar kokta/1,5 dl kokt ris/2 dl kokt pasta, 100 g kyckling/fisk/magert kött/vegetariskt protein, valfria grönsaker + 1 skiva knäckebröd med lite smör/margarin 

eller: 

  • 1 Allévo VLCD Shake/1 Allévo One Meal Bar/Dryck

Middag 

  • 2 små potatisar kokta/1,5 dl kokt ris/1,5 dl kokt pasta, 100 g kyckling/fisk/magert kött/vegetariskt protein, valfria grönsaker 

eller:

  • 1 Allévo VLCD Soppa

Kvällsmål        

  • 1 valfri Allévo 

Gå ner i vikt med vardagsmotion

Det finns ingen exakt formel för att räkna ut hur mycket energi du förbrukar varje dag, eftersom din kaloriförbränning bland annat påverkas av hur gammal du är, din vikt, om du är man eller kvinna, hur mycket du rör dig och din metabolism, det vill säga din ämnesomsättning. En kvinna förbrukar någonstans mellan 1700 och 2500 kalorier per dag och en man mellan 2000 och 3200 kalorier per dag.2 För att du ska gå ner i vikt gäller det att du bränner fler kalorier än du stoppar i dig. Och träning i all ära – men du behöver faktiskt inte hänga på gymmet varje dag för att öka din förbränning! Det finns gott om rörelser i vardagen som kräver fler kalorier än du kanske tror. Dammsuga, gå i trappor, ja till och med ett varmt bad kan hjälpa till att öka din energiförbränning. Använd vår kaloritabell för att se hur många kalorier några vanliga vardagssysslor och enklare aktiviteter förbrukar per minut. 

Kaloritabell/minut för vardagsaktiviteter:

Diska – 2,9 kcal
Bära småbarn – 3,8 kalorier
Dammsuga – 4,4 kalorier3
Fitnesspel, boxning – 6,1 kalorier4
Cykling, lätt – 4 kalorier
Lätt promenad – 4,5 kalorier
Powerwalk – 8,5 kalorier
Gå i trappor – 10,5 kalorier
Hoppa studsmatta – 2 kalorier5
Klippa gräset – 4,7 kalorier
Tvätta golv – 4,7 kalorier
Laga mat – 3,9 kalorier6
Varmt bad – 2,1 kalorier7

1 https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/liv–halsa/ata-for-att-ma-bra/sa-ater-du-halsosamt/ 2020-03-29
2 https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/energi-kalorier 2021-04-17
3 https://bloggar.aftonbladet.se/ptthomas/2017/04/de-udda-men-ack-sa-effektiva-och-kaloriforbrannande-aktiviteterna/ 2021-04-17 
4 http://www.diva-portal.se/smash/get/diva2:525584/FULLTEXT05.pdf 2021-04-17 
5 https://www.giboxen.se/artiklar/sa-har-mycket-forbranner-du-pa-olika-traning 2021-04-17 
6 https://www.fitnessguru.com/sv/artiklar/hur-manga-kalorier-forbranner-du 2021-04-17 
7 https://www.mabra.com/halsa/ny-studie-du-kan-branna-kalorier-hemma-i-badkaret/6484263 2021-04-17