Ketos

Ketos och ketogen diet är ord som ofta kommer upp när man pratar viktnedgång. Den ketogena dieten har funnits länge och periodvis trendat under olika namn, bland annat genom varianterna LCHF, South Beach och Atkins. Det är lätt att förstå att de här dieterna blivit populära eftersom forskning visar att många går ner i vikt snabbt och effektivt med ketos, även de som har levt länge med övervikt och inte blivit hjälpta av andra dieter. Men vad är ketos egentligen? Och kan en ketogen diet vara något för dig?  

Vad är ketos?

Ketos är ett tillstånd som innebär att kroppen använder fett som bränsle istället för kolhydrater. Du försätter kroppen i ketos genom att minska drastiskt på mängden kolhydrater i kosten – som en tumregel ska 70-80 procent av det dagliga intaget av kalorier komma från fett, 10-20 procent från protein och bara 5-10 procent från kolhydrater. Det motsvarar mindre än 100 gram kolhydrater om dagen och enligt vissa lågkolhydratsdieter så lite som 20-50 gram. Du kan också komma in i ketos genom att fasta eller äta en lågkalorikost, VLCD.

Optimal ketos

Om kroppen inte får i sig tillräckligt med kolhydrater använder den istället glykogen som finns lagrat i lever och muskler för att hålla blodsockret stabilt. När även det glykogenet börjar ta slut producerar kroppen istället så kallade ketonkroppar, eller ketoner, för att få energi. Ju mindre glykogen som finns lagrat i levern, desto mer ketoner bildas. När du har minst 0,5 mmol ketoner per liter blod har kroppen gått in i ketos. För att få bäst effekt på viktnedgången bör dina ketonnivåer ligga på 1,5-3 mmol/L. Detta kallas för optimal ketos. Du kan mäta ketonnivåerna i urinen genom att köpa så kallade ”ketostix” som finns att köpa på apoteket.

Fördelar med ketos

Känner du dig trött, hungrig och orkeslös och märker av en konstig urinlukt eller dålig andedräkt sedan du började minska ner på kolhydrater? Grattis! Det betyder att din kropp har satt igång omställningen till en ketogen kost. Den här fasen börjar efter ungefär tre dagar och brukar som tur är inte vara mer än någon vecka. På lite längre sikt kan en ketogen diet ha flera fördelar, förutom minskad vikt och midjemått:

  • lägre blodtryck
  • förbättrade blodfetter
  • lägre blodsocker
  • minskad hungerkänsla
  • känsla av upprymdhet
  • ökad energi

Ketos och VLCD

En LCHF-diet är inte det enda sättet att försätta kroppen i ketos. Du kan också nå optimal ketos med en VLCD – very low calorie diet eller lågkaloridiet på svenska – en diet som begränsar energiintaget till 600-800 kalorier per dag. Forskning har visat att man kan få en snabbare och dubbelt så stor viktnedgång med en ketogen lågkaloridiet än med en kost som bara minskar på kaloriintaget. Dessutom är det lättare att behålla målvikten på lång sikt om kroppen kommer in i ketos, även om den ketogena perioden bara varar i 30-45 dagar. Testa själv om du kan komma in i ketos med Allévo, en VLCD som kan användas både för effektiv viktnedgång och för att behålla vikten!