Att behålla sin vikt

Om du har testat olika dieter så har du kanske märkt att det svåraste ofta inte är att gå ner i vikt – utan att hålla vikten på lång sikt. Inom några år går de allra flesta faktiskt upp nästan lika mycket i vikt som de förlorat, delvis på grund av kost och levnadsvanor men också för att viktminskning kan försämra kroppens ämnesomsättning.  Den som en gång har nått sin målvikt för att sedan gå upp i vikt igen vet att det kan fresta på både fysiskt och psykiskt. Jojo-bantning kan leda till såväl skamkänslor och sämre självkänsla som allvarlig psykisk ohälsa. Dessutom kan dramatisk viktpendling öka risken för benskörhet och vara skadligt för personer som har problem med hjärtat.  Därför är det viktigt att du inte bara sätter mål för din viktnedgång, utan också har långsiktiga mål för en hälsosam livsstil.

Vad är en hälsosam livsstil?

Om du är överviktig kan du få bättre hälsa genom att gå ner i vikt och hålla vikten. Samtidigt är en hälsosam livsstil så mycket mer än ett lågt BMI. Vi är alla individer och behöver olika saker för att må bra men två saker är de flesta experter överens om: vägen till bättre hälsa går genom hälsosam mat och motion. Vi behöver helt enkelt äta mindre och grönare, och röra på oss mer. Att ändra vanor är inget man gör över en natt, så ta det i din egen takt för att få hållbara resultat.

Behålla vikten med Allévo

Med en lågkalorikost (VLCD) som Allévo visar sig resultaten på vågen oftast snabbt. Upp till åtta veckor kan du byta ut alla måltider ut mot fem portioner Allévo, som innehåller all näring du behöver men enbart ca 750 kcal per dag. Om du sedan vill fortsätta att gå ner mer i vikt efter veckorna med VLCD kan du byta ut ca två måltider mot Allévo VLCD/One Meal.

Ett bra tips för att du sedan ska behålla din viktnedgång är att även fortsättningsvis byta ut en av dagens måltider mot Allévo VLCD eller One Meal. Du kan också ta en Allévo-dag när du känner för det.

Hitta balansen

Vilken måltid du byter ut mot Allévo spelar inte så stor roll. Det viktigaste är att du hittar en bra balans med en sund kost i övrigt och kombinerar den med motion. Frossa i grova, färgstarka grönsaker och ät mindre av rött kött och feta mejeriprodukter. Mat som innehåller fullkorn, som grovt bröd, grova gryn, fullkornspasta, mathavre och grahamsmjöl ger en god och långvarig mättnadskänsla och innehåller dessutom mer näring än motsvarande vita alternativ. Ett sätt att hitta fullkornsprodukter när du handlar är att titta efter den gröna nyckelhålsmärkningen. Då vet du att du inte bara väljer livsmedel med mer fullkorn och fibrer men också med mindre socker och salt.

Långsiktiga mål för bättre hälsa

Om du når din målvikt har du kommit en bra bit på vägen i din resa mot ett hälsosammare liv men för att du ska kunna behålla vikten i längden är det bra att sätta långsiktiga mål. Fundera på vad bättre hälsa är för dig och hur du vill må om fem år. Låt sedan det målet guida dig när du gör hälsosammare val i vardagen.