Allmänna tips

Vill du gå ner i vikt men saknar motivation? Har konstant jojo-bantande gett dig dålig självkänsla? Har det till och med gått så långt att du förlorar sömn eller lider av psykisk ohälsa på grund av din övervikt eller fetma? Då kan du behöva en liten boost för att ta dig vidare! Börja med att skapa en tydlig bild av vad du vill uppnå och sätt upp delmål för hur du ska ta dig dit. Våra bästa tips för att gå ner i vikt och behålla vikten kan hjälpa dig att komma igång. 

Satsa på kosten

Du kanske har hört mottot ”du är vad du äter” och det stämmer faktiskt ganska bra. Med balanserad och hälsosam mat lägger du grunden till din viktresa.

  • För snabb och beprövad viktnedgång, pröva en lågkaloridiet som Allévo.
  • Tänk igenom dina matvanor och försök identifiera när du får i dig för mycket eller av fel saker, till exempel genom att under några dagar föra dagbok över allt du äter.
  • Handla inte när du är hungrig och planera dina inköp i förväg, så minskar risken för att du kommer hem med ohälsosamma spontanköp.
  • Ät när du är hungrig – inte varje gång du är sugen – och ät tills du är lagom mätt. Genom att äta tre regelbundna måltider i form av frukost, lunch och middag och någon frukt däremellan undviker du småätande mellan måltiderna.
  • Ät mer fiberrika livsmedel för att hålla dig mätt längre, till exempel grovt mjöl och bröd, rotfrukter, baljväxter, grönsaker, frukt och bär. (Om du har IBS eller känslig mage kan det dock vara bra att undvika gasbildande livsmedel, som lök, baljväxter och vissa spannmål.)
  • Minska ner på sötsaker och söta drycker, de innehåller massvis med tomma kalorier.
  • Välj livsmedel som är märkta med det gröna nyckelhålet och som är lite nyttigare än andra livsmedel i samma kategori, till exempel fullkornsbröd och magra mejeriprodukter.

Kom igång med motion

Att röra på sig regelbundet är viktigt inte bara för att hålla vikten men också för din hälsa och ditt välmående. 

  • Gå snabba promenader, helst 30 minuter varje dag.
  • Håll dig aktiv i vardagen, till exempel genom att gå eller cykla när du kan och ta mikropauser för att röra dig på jobbet.
  • Gör aktiviteter ihop med andra, så blir det lättare att motivera sig och dessutom roligare.

Hitta motivationen

Om du har bestämt dig för att du behöver gå ner i vikt har du tagit ett första, viktigt mentalt steg mot viktminskning och bättre självkänsla. Nu gäller det bara att behålla motivationen!

  • Ha en tydlig bild av ditt slutmål och sätt upp flera delmål att nå på vägen dit.
  • Påminn dig själv ofta om ditt mål och känslan av att ha en lättare kropp.
  • Sätt upp ett belöningssystem och unna dig att göra något som du verkligen gillar varje gång du når ett delmål, till exempel gå på bio eller spa.
  • Var inte för hård mot dig själv – det är helt normalt att få bakslag ibland. Det går alltid att komma tillbaka med nya krafter